veel voorkomende aandoeningen bij konijnen en knaagdieren

Wij voorzien u graag van de nodige medische informatie zodat u aandoeningen bij uw konijn of knaagdier tijdig weet te signaleren, voorkomen of genezen. Op deze pagina leest u meer over een aantal veel voorkomende aandoeningen. Natuurlijk staan onze dierenartsen en assistenten altijd voor u klaar mocht u aanvullende vragen hebben of twijfelen wat te doen.

Hero Image

Veel voorkomende aandoeningen bij uw konijn of knaagdier

Wij vinden het belangrijk u zo volledig mogelijk te informeren over alle mogelijke aandoeningen die zich kunnen voordoen in het leven van uw konijn of knaagdier. Mochten onderstaande ziektebeelden niet overeenkomen met de klachten van uw huisdier, neem dan contact met ons op. Ook kunt u kijken bij Advies en Informatie, waar wij belangrijke gebeurtenissen die uw knaagdier of konijn door kan maken zo nauwkeurig mogelijk beschrijven. Zo bent u goed voorbereid op wat er (nog) gaat komen en hoe u hier het beste op kunt acteren.

konijnen

Gebitsproblemen

Door problemen aan het gebit gaat een konijn vaak minder eten of stopt helemaal met eten. Een konijn dat niet eet is een spoedgeval. Houd dit dus goed in de gaten!

Madenziekte

Eén van de bekendere ziektes onder de konijnen is Myiasis, oftewel madenziekte. Myiasis wordt veroorzaakt door de blauwgroene bromvlieg die eitjes in de vacht van het konijn.

Myxomatose en RHD virus

Myxomatose en RHD zijn twee virale ziektes, die voorkomen bij konijnen in het wild. Om te voorkomen dat uw huiskonijnen deze ziektes krijgen, moet u ze jaarlijks vaccineren. Myxomatose en RHD zijn helaas dodelijk.

cavia’s

Mijt of schurft

Huidproblemen komen helaas regelmatig voor bij cavia’s. Vaak worden deze veroorzaakt door mijten, ook wel schurft genoemd. De cavia krijgt erg last van jeuk en zal zich vaak krabben.

Schimmels

Schimmelinfecties komen geregeld voor bij cavia’s en is zeer besmettelijk. U kunt dit herkennen aan het ontstaan van kale ronde plekken, schilfering en soms korstvorming.